Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní je zameraný na transparentnosť a hospodárnosť pri obstarávaní zákaziek, ale je značne komplikovaný v rôznych lehotách, raz sú to 3 dni pracovné, potom 5 dní kalendárnych, 16 deň, 30 dní, a tak ďalej. Do budúcnosti by bolo vhodné lehoty podľa možnosti zjednotiť, napríklad do 3 dní, 6 dní, 12 dní, 24 dní, aby to malo istú postupnosť, ideálne použiť maximálne 3 hodnoty v dňoch buď pracovných, alebo kalendárnych. Ďalej je problematická orientácia v zákone pre manažérov realizujúcich obstarávanie zákaziek a to z dôvodu, že niektoré § sú spoločné pre obstarávateľa a verejného obstarávateľa a ďalšie § samostatne pre obstarávateľa a verejného obstarávateľa. Určitý nesúlad je aj v odvolávkach jedného paragrafu na druhý, ako napríklad nezmyselne pôsobiaca odvolávka v § 93 ods. 1 pri výzve na predkladanie ponúk obstarávateľ postupuje podľa § 68 ods. 1, bolo by vhodné, keby obstarávateľ a verejný obstarávateľ mal svoju jednoznačne samostatnú časť v rámci zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní. Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní je značne nevyvážený v oblasti sankcií a pokút v neprospech obstarávateľa a verejného obstarávateľa.
Je predpoklad pri pripravovanej novele zákona znovu zavedenia inštitútu odborne spôsobilej osoby, ide o návrat ku skúškam a biznisu školiacich oprávnených organizácií? Poznámka, oficiálne nikto nezrušil platnosť pôvodne získaných oprávnení odborne spôsobilej osoby na verejné obstarávanie. Budú mať výnimku osoby, ktoré majú predmetný preukaz a neustále pracujú v oblasti verejného obstarávania? Prípadne sa skúšky na odborne spôsobilú osobu budú týkať iba nových pracovníkov a podnikateľov v oblasti verejného obstarávania? Ak to budú musieť znova absolvovať všetci pracovníci pôsobiaci v oblasti verejného obstarávania, tak ide v prvom rade o nemalé náklady znovu vynaložené na školenia a následné skúšky pre pracovníkov v štátnej a verejnej správe (verejných obstarávateľov) a neposlednom rade aj podnikov s účasťou štátu (obstarávateľov). Mohlo by ísť v podstate o nehospodárne vynaložené finančné prostriedky na to isté, ako v minulosti.
Cieľom pripravovanej novely zákona by malo byť, zjednodušenie procesu obstarávania na strane verejného obstarávateľa a obstarávateľa. Vyváženosť pripravovanej novely v právach a povinnostiach medzi verejným obstarávateľom a obstarávateľom na jednej strane a záujemcom resp. uchádzačom (dodávateľom) na druhej strane. Nevracať sa k modelu už prekonaného inštitútu odborne spôsobilej osoby. Jednoznačne oddeliť verejného obstarávateľa a obstarávateľa v rámci pripravovanej novely zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní t. j. samostatnú časť pre verejného obstarávateľa a samostatnú časť pre obstarávateľa. Stačilo by sa iba inšpirovať v danej problematike Českou republikou.
Celá debata | RSS tejto debaty